تعزیه حبیب آباد برخوار

اربعین رحلت استاد و پیشکسوت تعزیه حبیب آباد،مرحوم محمدعلی مهوری

 

 اربعین رحلت پیشکسوت تعزیه حبیب آباد،مرحوم استاد محمدعلی مهوری

 


زندگینامه/بیوگرافی تعزیه خوانی
پیشکسوت تعزیه مرحوم استاد محمدعلی مهوری.

محمدعلی مهوری متولد 1313 در شهر حبیب آباد در خانواده مذهبی متولد شد. پدر ایشان مرحوم علی اکبر مهوری(روحش شاد) یکی از اساتید تعزیه خوان شهر حبیب آباد که به شهرت نام علی اکبر ابن سعد معروف است، بود.

شغل ایشان در اوایل به پیشه کشاورزی و بعد ها در فرودگاه مشغول بکار و بازنشسته شدند.
در حدود سن 30سالگی به تعزیه خوانی پا گذاشت و با توجه به ماهیت و جنس صدا فقط در نقش شمر به ایفای هنر آیینی تعزیه خوانی پرداخت.
ایشان علاوه بر تعزیه خوانی در سرودن شعر فعالیت داشت و اشعار بسیار زیبایی را در مدح امام حسین(ع) و مبارز خوانی یاران امام حسین(ع) سرود. و در تعزیه استفاده و اجرا کرد.

 


یکی از خصایل ایشان در تعزیه حفظ خوانی اشعار تعزیه بود که این را میتوان از شهرت و طبع فراوان ایشان در سرودن شعر دانست.
وی راز و رمز تعزیه خوانی را از پدر مرحومش علی اکبر مهوری به ارث و از ایشان پیشه گرفت.

آقای مهوری از بدو ورود به تعزیه در نقش مخالف خوانی به ایفای شمر خوانی پرداخت و با توجه به نقش آفرینی زیبا و طرفداران زیاد در حسینیه امام حسین و ابوالفضل(ع) حبیب آباد، (معروف به حسینیه محله بالا) داشت ،شخصیت ایشان به محمدعلی شمر شهرت یافت.
او علاوه بر شمر خوانی در تعزیه، خیبر در نقش مرهب نقش آفرینی هم داشته است.

از جمله مکانهایی که او به هنر تعزیه خوانی پرداخت اصفهان، امامزاده شاهزاده حسن (اصفهان)، دارک و زینبیه اصفهان و اطراف دولت آباد و حبیب آباد رامیتوان نام برد.

 


ایشان حدود 40 سال فعالیت در دستگاه حسینی از تعزیه خوانی کناره گرفت
و با توجه به مهارت خود ،راه و روش را به سایر ذاکرین حسینیه امام حسین و ابالفضل(ع) معروف به محله بالا، آموخت.

سرانجام
ایشان در طی دوره بیماری در ۱۵محرم ۱۴۴۲ در ظهر جمعه در
تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
وداع حق را لبیک گفت.وبه جمع میهمانان سالار شهید کربلا حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پیوست

مزار ایشان در قطعه قدیمی آرامستان بهشت زینب حبیب آباد است.

 

روحش شاد و یادش گرامی باد.

 


 

تعزیه حبیب آباد ׀ تاریخ: چهار شنبه 23 مهر 1399برچسب:پیشکسوت تعزیه,ذاکروشاعر و استاد تعزیه,مرحوم محمدعلی مهوری,مرحوم محمدعلی مهوری شمر, مرحوم استاد علی اکبر مهوری ابن سعد, تعزیه حبیب آباد, تعزیه حبیب آبادبرخوار,

معرفی اجمالی پیشکسوت تعزیه مرتضی منصوری
پیشکسوت تعزیه مرتضی منصوری حبیب آبادی
 
 
وی فرزند مرحوم استاد عباس می باشد. مرتضی منصوری در سال 1324 در حبیب آباد متولد شد. او تعزیه خوانی را در سن 8 سالگی و از سال 1332 آغاز نموده است. آقای منصوری که از سال 1335 شمسی تا کنون در حسینیه حضرت امام حسین (ع) و حضرت اباالفضل (ع) معروف به حسینیه محله بالا به ایفای نقش پرداخته است.
 
ایشان بیشترین تآثیر در این هنر اسلامی را از تعزیه خوانان قدیمی همچون پدر بزرگش مرحوم علی اکبر محوری (علی اکبر ابن سعد)، غلامرضا محوری (غلامرضا جواد)، محمد علی محوری (محمد علی شمر) داییش، پذیرفته است.
 
آقای منصوری از ابتدای ورود به این عرصه تا کنون در نقش های مختلفی اعم از اولیاء خوان و اشقیاء خوان از جمله : سکینه ، دوطفلان مسلم، دوطقلان زینب، حضرت قاسم، حضرت علی اکبر، حضرت عباس، حضرت امام حسین (ع) ، حر ، شمر ، امام حسن (ع) و... به ایفای نقش پرداخته است. 
 
ایشان در توصیه به جوانان که به تازگی قدم در این عرصه می پردازنند نکاتی همچون داشتن خلوص نیت، داشتن ارادت به ائمه معصومین (ع) ،عشق و علاقه خدمت در دستگاه امام حسین ع و نداشتن تکبر و ریا را مورد تأکید قرار می دهند.
 
ایشان  بعد ازمرشد غلامرضا جواد به عنوان سرپرست هیئت تعزیه معرفی و حکم سرپرستی گرفت . و هم اکنون سرپرست گروه تعزیه خوانی حسینیه امام حسین(ع) و ابالفضل(ع)(محله بالا) میباشند.
 

 
تعزیه حبیب آباد ׀ تاریخ: جمعه 15 تير 1396برچسب:,

معرفی اجمالی پیشکسوت تعزیه مرحوم مصطفی منصوری
مرحوم مصطفی منصوری حبیب آبادی
 
 
 
وی هنر اصیل تعزیه خوانی را از دوران نوجوانی آغاز نمود. فقط ده سال داشت که دوران یادگیری تعزیه را در نقش های موافق خوان در حضور دو تن از پیشکسوتان تعزیه حبیب آباد به نام استاد مرشد غلامرضا مهوری و حاج نایب خیری در حسینیه محله پایین آغاز نمود.
 
 
آن مرحوم به علت علاقه خود به این هنر اسلامی و نیز علاقه مردم این شهر به هنر تعزیه خوانی پس از گذشت چند سال به همراه تعدادی از تعزیه خوانان دیگر این شهر اقدام به تشکیل گروه تعزیه خوانی جدید نمودند که پس از مدتی با همت مردم و متولیان امر حسینیه حضرت امام حسین و حضرت ابالفضل(ع) معروف به محله بالا تاسیس شد که تا امروز عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در آن برپاست.
 
آن مرحوم بیشتر در نقش های موافق بالاخص شبیه امام حسین (ع) به ایفای نقش می پرداخت.
و در ایام دهه اول محرم و روز عاشورا جمعیت زیادی از مشتاقان  امام حسین علیه السلام و عزاداری روز عاشورا برای دیدن تعزیه به آن حسینیه رهسپار می شدند.
او به علت بیماری دیابت در اواخر عمر قادر به ادامه تعزیه نبود و در سال 1382 شمسی دار فانی را وداع گفت.  
 
                                                                                                        روحش شاد و یادش گرامی
 

تعزیه حبیب آباد ׀ تاریخ: جمعه 12 خرداد 1396برچسب:,

صفحه قبل 1 صفحه بعد

تعزیه حبیب اباد